Home Organisatie Modellen Media Agenda Nieuw

Focke Wulf Fw-58B-2 Weihe

Lengte :14,00 m Spanwijdte :21,00 m Hoogte : 3,90 m Leeg gewicht :2400 kg Max. startgew :3600 kg Bemanning : 4 Aantal in gebruik : 5 Jaar invoering : 1939 Jaar uitvoering 1940 Registratie : 195 t/m 199 De Focke wulf Fw-58 was ontwikkeld voor diverse doeleinden o.a. lesvliegtuig, licht transportvliegtuig en verbindingsvliegtuig. Het eerste prototype vloog in de zomer van 1935 als transportvliegtuig. Drie daarop volgende toestellen hadden een eigen configuratie. De vierde was het begin van de Fw-58-1. In de Duitse Luftwaffe werd dit type gebruikt voor training en transport. De FwB-2 had een plexiglazen neus met een mitrailleur en werd gebruikt voor schiet-en bomricht training. De romp van de Weihe was opgebouwd uit een gelaste staalbuisconstructie, waarvan de neussectie bekleed was met alumunium beplating. De rest van de romp was bekleed met linnen. De vleugel bestond uit een Dural hoofdligger voorzien van spanten. De vleugelneus bestond uit aluminium beplating, terwijl achter de hoofdligger linnenbekleding was toegepast. Met de komst van de tweemotorige Fokker G-1 en T-V ontstond binnen de ML de behoefte aan een tweemotorige overgangstrainer. De Inspecteur der Militaire Luchtvaart (IML) hield in 1938 een inschrijving voor de keuze en aanschaf van nieuwe gevechts-en lesvliegtuigen. De Focke Wulf bleek het beste beschikbare tweemotorige lestoestel, en er volgde een bestelling van 3 stuks, die in mei 1939 werden afgeleverd. Een hiervan werd gebruikt als verbindingstoestel voor de Commandant Luchtverdediging (C.L.vd.), de andere twee voor opleiding van vliegers en bemanningsleden. In 1939 werd besloten twee van de drie Fokker F-VIIa/3m's af te voeren en ter vervanging werden nog twee Fw-58's besteld, die op 16 februari 1940 op Eelde werden afgeleverd. Aangezien door ongevallen één Fw-58 verloren ging en een ander in reparatie moest, kwamen deze twee juist op tijd. Twee Fw-58's dienden bij de eindopleiding van de vliegschool, die op 11 november ( november-alarm) van Soesterberg naar De Vlijt op Texel werden overgeplaatst. Alle 4 de Fw-58's gingen door oorlogshandelingen verloren: twee op Texel, het toestel van de C.Lvd op Waalhaven, en een ( in reparatie) bij de KLM op Schiphol.

vloot KLu
eigenaar Ton Nelissen
bouwer Ton Nelissen
vlieger Ton Nelissen

 

Technische gegevens

Ontbrekende of foutieve gegevens kunt u melden via het contactformulier.

schaal 1:5
aandrijving 2X Laser V200, Prop: 20x10
lengte 280 cm.
startgewicht 22 kg.
spanwijdte 420 cm.

 

Meer afbeeldingen

 

Meer afbeeldingen