Home Nieuws Organisatie Vliegtuigmodellen Contact

Fokker C-IX

De Fokker C-IX is een verkenner/dagbommenwerper. Na het mislukken van de C-VIII bleef de behoefte bestaan aan een nieuwe strategische verkenner/dagbommenwerper. Deze zou moeten worden uitgerust zonder 2de waarnemer. De C-IX werd ontwikkeld uit de C-V en leek daar dus erg op. Het toestel was iets zwaarder en er waren verschillende veranderingen aangebracht. Een benzinetank voor 390 liter bevond zich achter de motor, in de bovenvleugels zaten tanks voor 352 liter, dus 742 liter in totaal. De C-IX was moeilijk te onderscheiden van de C-V. Het vleugeloppervlak en de vleugelvorm was bijna gelijk.. De schokbrekers in het landingsgestel en het machinegeweer onder in de romp vormden op de grond een gemakkelijk herkenningspunt. De L.V.A. nam in 1931 slechts 5 C-IX's in dienst met de registratienummers 661 t/m 665. Deze bleven tot 10 mei 1940 zonder problemen in dienst, het laatste deel van hun operationele bestaan als doelsleper voor jachtvliegers, luchtschutters en luchtdoelartillerie. Er werden er 4 verdeeld over operationele bases en één ging er naar de voortgezette opleiding te Haamstede. Ze hebben niet aan de gevechtsakties deelgenomen. De 661 was bij Fokker in reparatie en viel in Duitse handen. De andere gingen in de meidagen verloren. Een werd aan Zwitserland verkocht met de registratie 301. Het heeft ook een tijdje gevlogen met de civiele registratie CH-176.

vloot KLu
eigenaar Johnny Volleberg
bouwer Jan v Harn
vlieger Johnny Volleberg

 

Technische gegevens

Ontbrekende of foutieve gegevens kunt u melden via het contactformulier.

schaal 1:5
aandrijving Zenoah ZG 62 met vertraging Propellor 28x14
lengte 199 cm.
hoogte 72 cm.
gewicht 14 kg.
startgewicht 15 kg.
spanwijdte 306 cm.
vleugeloppervlak 14367 cm².

 

Meer afbeeldingen

 

Meer afbeeldingen